יום ראשון, 30 ביוני 2013

יוצרות מראיינות יוצרות: מאיה אורן דהן

שלומות לכולם, היום מצטרפת אלינו מאיה מהבלוג basement chronicles לסדרת השאלונים שלנו. לא יודעת
מה איתכם, אבל אותי זה מאד מגניב לראיין מישהי שחיה כרגע באזור הזמן שלי (פחות או יותר כמה שעות ;), במיוחד כשהעולם שלה תמיד נראה לי צבעוני ומזמין, ועושה לי חשק להתיישב גם כן ליד שקיות היצירה שלי. ועכשיו לשאלון.
  


מתי התחלת לעסוק ביצירה?
תמיד אהבתי לעסוק במלאכה. בבית הספר שלמדתי בו לימדו אותי לתפור, לסרוג ולרקום. כשגדלתי, מאוד אהבתי לדפדף בעיתוני תפירה, לתכנן ולתפור לעצמי בגדים. גם סרגתי די הרבה בזמן לימודי באוניברסיטה. למרות זאת אף פעם לא חשבתי על עצמי בתור אדם יצירתי. ידעתי שאני לא טובה בציור או שירה וכאן נגמרו אצלי גבולות היצירתיות. ליצירה בנייר נחשפתי כשהייתי בתיכון ומצאתי אלבום תמונות שאמא הכינה עבורי. האלבום לא היה גמור ואני החלטתי לסיים אותו. הצטיידתי בזוג מספריים, נייר וצבעי מיים וסיימתי את האלבום. האלבום הזה עדיין אצלי והוא אחד הדברים הכי יקרים לי. מאז ידעתי שאני נהנת לעצב אלבומי תמונות. ב-2003 משפחתי עברה לגור בארצות הברית. חברה הכירה לי חנות שנקראת מייקלס, העיניים שלי (וגם הפה) נפתחו והרגשתי שאני הגעתי לגן עדן של יצירה. לקח לי עוד כמה שנים לעכל את השפע של אפשרויות ולמצוא את הדרך שלי. מ-2005 אני מתעסקת בסקרפבוקינג באופן קבוע. ב-2007 התחלתי לשתף את היצירות שלי בבלוג וב-2010 הצטרפתי לצוות המעצבות הראשון שלי.

למה קוראים לבלוג שלך בשם הזה/אם היית הופכת את היצירה לעסק, איך היו קוראים לו?
לבלוג שלי קוראים "דיווחים מהמרתף" או באנגלית Basement Chronicles. הסיבה היא מאוד פשוטה – פינת היצירה הראשונה שלי היתה במרתף הבית שגרנו בו. מאז כבר יצאתי מהמרתף אבל נשארתי עם אותו שם. כרגע אין לי שם לעסק העתידי שלי, לא הגעתי כל כך רחוק בחלומות שלי.



 מה רצית להיות כשהיית קטנה?
 חייבים לשאול?... בלרינה. אחר כך מאוד רציתי ללמוד היסטוריה של אומנות. בסוף למדתי מדעי המחשב.

האם את מתמקדת בתחום יצירתי מסוים, או עוסקת בכמה תחומים בו זמנית, או נודדת בין תחומים שונים לאורך זמן?
אני בעיקר עוסקת בסקרפבוקינג, זה מה שאני הכי אוהבת לעשות. אני גם עושה הרבה כרטיסי ברכה. אם אני תופרת, סורגת או רוקמת משהוא, זה בדרך כלל על נייר.



 איך הסביבה מתייחסת לעיסוקים היצירתיים שלך?
המממ, אני לא הולכת לסבך את עצמי עם הסביבה, אז אני רק אגיד – בדרך כלל תומכת

מהיכן את שואבת השראה?
זאת שאלה שקשה לענות עליה. מהכל. מהמוצרים המפתים, מהמגע של חבילת דפים חדשה, מהפנים היפות של הילדים שלי, ומהסיפורים שמתחבאים מאחורי התמונות.

האם יש תבנית שבה את עובדת, למשל – האם את תמיד מתחילה מפלטת צבעים, או אולי מתמונה/אלמנט מרכזי?
אני מתחילה מהשילוב של התמונות והנייר. לפעמים יש לי תמונה ואני מתאימה לה נייר ולפעמים יש מוצר שאני רוצה להשתמש בו ואני מתאימה תמונות. אחרי שהחלטתי על השילוב אני מחליטה על מיקום התמונות ומוסיפה שכבות. אם אני מרוצה אני מדביקה הכל מהר לפני שאתחרט ומוסיפה כותרת וקישוטים. נשמע פשוט? כל זה לוקח לי כמה שעות טובות. 

מהו הכלי/מוצר שאת משתמשת בו הכי הרבה, או יותר נכון – בלי מה לא היית יכולה להסתדר?
טרימר של פיסקרס , מספריים לחיתוך עדין וסרט ספוג של סקוטץ'. אני גם מאוד מאוד אהבת את הסילואט שלי.



האם היו מקרים שבו התחביב היצירתי שלך הכתיב אספקטים מסוימים של אירוע נתון? [למשל, האם נתת הנחיות לצלמים באירוע על פי משהו שהתכוונת לעצב מאוחר יותר (כמו אלבום)]
לא ממש ככה, אבל אני תמיד חושבת על איך זה יראה באלבום כשאני מצלמת.

האם את זוכרת מקרה בו השתמשת בחמרים לא שגרתיים במיוחד?
הדבר הכי לא שגרתי שעשיתי היה כיסוי של צ'יפבורד בלק לציפורניים.

האם יש יצירה מסוימת שאת קשורה אליה במיוחד, ולמה?
דף בצורת בית עם תמונה של בני מהימים הראשונים אחרי לידה. הוא לובש בגד שקיבל מהמיילדת שלו. הדף הזה לוקח אותי כמעט חמש שנים אחורה לרגעים הראשונים אחרי הלידה הביתית שלו ומביא הרבה זכרונות של אושר.



האם יש פרויקט שאת חולמת לעשות/להשלים?
יש לי אין ספור פרויקטים שהתחלתי אבל אני מנסה להקטין את הציפיות שלי מעצמי בתחום הזה.

 מה הכי היית רוצה ללמוד לעשות? 
אני רוצה ללמוד פוטושופ ולשפר את כישורי הצילום שלי.

תודה רבה למאיה שהקדישה לנו מזמנה וענתה על השאלון :) לא לשכח שאתגר דפי ספר של מיטל עדיין פתוח לעבודות שלכן, ממש כאן, ובינתיים אנחנו מאחלות לכן שבוע צבעוני ומלא השראה, מי יודע אצל מי מכן ינחת השאלון בפעם הבאה... ;)

4 תגובות:

  1. אני לא יודעת למה, אבל קיבלתי פתאום התראה על פרסום הפוסט הזה...נהניתי לקרוא שוב על יוצרת שאני אוהבת :)

    השבמחק
  2. משהו באתר התחרפן, למרות שמאוד נהניתי לקרוא :-)
    הבוקר גם שמתי לב שנעלמה ההדרכה של מיני אלבום מצלמה, שד"א היתה מהממת ומעולה. תחזירו!

    השבמחק
  3. משהו באתר התחרפן, למרות שמאוד נהניתי לקרוא :-)
    הבוקר גם שמתי לב שנעלמה ההדרכה של מיני אלבום מצלמה, שד"א היתה מהממת ומעולה. תחזירו!

    השבמחק
    תשובות
    1. היי!! בטעות פירסמתי את ההדרכה קצת לפני הזמן ;) היא תחזור ב-6/11. עימכם הסליחה.

      מחק