יום ראשון, 30 בספטמבר 2012

יצירה עם פצירה


אנחנו מקוות שיום הכיפורים עבר בשלום, שהצום היה קל ומועיל לצמות ושכולנו נחתמנו לטובה. אחרי ההפוגה חזרתי (קרין) היום עם מיני-סקירה.

באתגר הנוכחי, בו אפשר להשתתף עד יום רביעי, ענת איתגרה אותנו ליצור עם חומרים מעולם הקוסמטיקה. אבל לא רק החומרים בעולם הזה נפלאים ליצירה, גם הכלים שלו מוצלחים במיוחד.

לפי וויקיפדיה "פְּצִירָה או שׁוֹפִין היא כלי בתעשיית המתכת והעץ המשמש לשיוף שכבות קטנות מתוך חומרים שונים. רוב הפצירות הן רצועות דקות עשויות מתכת מחורצת ובנויות כך שקצה אחד שלהן צר וחודי. לפצירה שני שימושים עיקריים: בשימוש התעשייתי היא משמשת ככלי ליטוש, ובשימוש הביתי - כלי לשיוף ציפורניים."

פצירה מהסוג השני, הביתי, היא אחד הכלים הכי שימושיים בארגז (או בתיק, תלוי מאיזו זווית מסתכלים על זה) כלי היצירה שלי. בהתחלה פשוט הלאמתי את פצירת הציפורניים שלי, זו עם ידית הפלסטיק, שעד לאותו רגע שימשה אותי לתיקון מקרים קיצוניים וכואבים במיוחד של שבירת ציפורניים. בהמשך השתנמכתי לפצירות הקרטון שנמכרות בחבילות בכל פרפורמיה שלא מאוד מכבדת את עצמה- ואיתן העבודה הרבה יותר נוחה.

אבל מה בעצם אני עושה עם חברתי הטובה? כמה וכמה דברים.

השימוש הראשון והנפוץ ביותר עבורי הוא יישון קצוות של ניירות, או בשם המקצועי והמעוברת באופן צולע "דיסטרוס". קיימות שיטות רבות ליישן קצוות של נייר- דיו, מכשיר "דיסטרסר" מיוחד, קריעה וגם שיוף. השיוף נותן מראה מעט בלוי, אבל בצורה עדינה, ומאפשר לשמור על קווים יחסית ישרים של הדף, וככה זה נעשה:



שימוש נוסף וחביב עליי במיוחד הוא יצירת שוליים לתמונה. לרוב אני אוהבת לשים תמונות כהות על רקע בהיר וההפך, אבל לפעמים דווקא זה לא בדיוק מסתדר, ולפעמים חצי מהתמונה כהה וחצי בהיר...ולפעמים אני סתם רוצה להקפיץ קצת את התמונה ומאטינג לא ממש מתאים לי. במקרים כאלו אני יוצרת שוליים לתמונה- אפשר לעשות את זה עם דיו, עם צבע אקרילי, עם לק (כמו שעשיתי בעבודה שלי לאתגר) והכי הכי בעיני- עם פצירה. נוצרים שוליים לבנים ועדינים:





הדבר השלישי בשבילו צריך פצירה הוא משהו די חדש עבורי, נחשפתי לרעיון ממש לא מזמן. מסתבר שהמוצר דווקא לא כל כך חדש, מחברת "core'dinations". מדובר בקארדסטוקים בצבעים חלקים שמגיעים מהמפעל מובלטים במגוון דוגמאות, וצבע הליבה שלהם (ה-core) שונה מהצבע של הצד החיצוני. אם משייפים בעדינות את החלקים המובלטים (זה ממש לא מסובך כמו שזה נשמע) נוצר אפקט מקסים של הבלטה צבעונית, למשל ככה (הצד החיצוני וורוד חזק והליבה וורוד בהיר בהיר):





מקורות יודעי דבר מוסיפים שאפשר לעשות את זה גם בבית- באמצעות הבלטה במכשיר חיתוך או בהבלטה ידנית- לרוב הקארדסטוקים החלקים ליבה לבנה, וניתן לקנות גם קארדסטוקים עם ליבה צבעונית ללא הבלטה, ולהבליט בעצמכן.
שימוש אחרון להפעם בכלי המופלא הוא ציפוי מושלם. כשאני רוצה לצפות בנייר צ'יפבורד, צורה מקרטון עבה, עץ או כל חומר קשיח אחר- פצירה היא כלי עזר הכרחי, בעיקר עם צורת הבסיס שלנו לא כוללת רק קווים ישרים. מדביקים את הדף על הבסיס הקשיח שלנו, חותכים או גוזרים קרוב ככל האפשר לקווי המתאר ואז-משייפים מסביב. התוצאה היא שוליים ישרים ונקיים להפליא. בתמונה למשל השתמשתי בנייר סגול משובץ לציפוי חיתוך קרטון אפור בצורת מסגרת מסולסלת- המסגרת נראה כאילו נולדה בדוגמה הזו:




אלו הרעיונות שלי לשימוש בכלי המופלא הזה. מלבד הפצירה אני קונה עוד מגוון כלים בחנות הקוסמטיקה הקרובה לביתי (קרובה זה כמובן עניין יחסי)- כלי הקיפול שלי (תחליף ל-Bone Folder) מיועד בעצם להדבקת אבני חן על הציפורניים, את הדיו על השוליים אני מורחת באמצעות ספוגיות איפור, בקבוקי שפריצרים שמיועדים למספרות משמשים אותי להכנת תרסיסי צבע תוצרת בית- בקיצור אינסוף הפתעות.

מה אתן קונות בחנויות הקוסמטיקה? יש לכן רעיונות נוספים לשימוש בפצירה או דוגמאות מוצלחות לשימושים האלו? נשמח מאוד לשמוע ולראות!
מזכירה שוב שאפשר להצטרף לאתגר עד יום רביעי, ולהצטרף להגרלת הפרס מתנת "נתנאלה.קום". ביום רביעי-חודש חדש, אתגר חדש וגם-ספונסר חדש. יהיה שמח!


קרין






5 תגובות:

  1. איזה יופי של סקירה!!! גם אני (הקטנה) משתמשת בכל מיני הפתעות מחנויות הקוסמטיקה הזולות. מלבד הפצירה וספוגיות האיפור המעולות למריחת דיו על השוליים, יש שם מספריים עדינות עדינות, מכחולים קטנים ועדינים ו... מצאתי קופסא עם חלוקה פנימית, גם היא מיועדת לבניית ציפורניים - אני מאחסנת בה שאריות קטנטנות של נייר (אני נורא קמצנית, סליחה - חסכנית) או אבני חן לפי סוג, גודל, צבע. והכי חשוב - יש עכשיו רשתות של חנויות ממש ממש זולות לכל המוצרים האלה. כייף.
    אני מאוד אשמח למתכון ביתי להכנת ספריי צבע - כמו שתארת...

    השבמחק
  2. בהחלט סקירה מהנה! לא ידעתי על הדפים האלה עם ליבה בצבע שונה.
    מעניין.....

    השבמחק
  3. תודה. מעניין לקרוא וללמוד אפשרויות חדשות. פצירה לא ממש היתה אצלי בשימוש סקראפי.
    בהחלט יכולה להמליץ על חנויות הקוסמטיקה שהן מכילות כל טוב .

    השבמחק
  4. נהנתי מאוד מהסקירה. תודה. לא ניסיתי לעבוד עם הפצירה על תמונות, אבל ניסיתי על נייר וזה מה שיצא :-)
    http://svetcraft.blogspot.co.il/2012/10/handmade-embellishments-2.html


    תודה רבה!

    השבמחק
    תשובות
    1. וואו זה מ-ה-מ-ם. חתיכת שיוף מסיבי, לא כאבה לך היד אח"כ? אין ספק שהתוצאה שווה את זה. כל הכבוד על הסבלנות! הולכת לנסות גם...

      מחק