יום רביעי, 24 באוקטובר 2012

מי מפחד מדיגיטלי

היום נדבר על סקראפ דיגיטלי. בהרבה אתרים/אתגרים נתקלתי במילים "עבודות דיגיטליות לא יתקבלו". לפעמים זה גורם לי להרגיש שעבודה דיגיטלית גוררת השקעה פחותה, או לפחות נתפשת ככזו, למרות שזה ממש לא נכון. סקראפ דיגיטלי לא לוקח פחות זמן, לא מושקעת בו פחות מחשבה, ובהחלט אפשר למשש אותו אם מדפיסים את התוצאה על נייר פוטו.
סקראפ דיגיטלי הוא מגוון, וקהל האנשים שעוסק בו מגוון, בדיוק כמו הסקראפ המסורתי. וכשאני אומרת דיגיטלי, אני יודעת שהדבר הראשון שעולה לרובכן לראש הוא דברים כאלה -

*Scrappie Irene


beszteri, her gallery


או אולי כאלה

EHStudios


EHStudios


אבל כשאני אומרת דיגיטלי, אני מתכוונת לכל קשת האפשרויות, וזה כולל גם סקראפ דיגיטלי שנראה ממש כמו דף סקראפ מסורתי (המינימליזם זה כבר עניין של טעם אישי ;) 

one little bird


one little bird


Steffi


Jippo


שחקו איתי משחק לרגע; הדוגמאות שמופיעות להלן חלקן דיגיטליות וחלקן משישות (כלומר, סקראפ מסורתי הניתן למישוש :). הגדילו את התמונה ונסו לנחש מי היא מי (תשובות בתחתית הפוסט)


 
בעד או נגד?
שני החסרונות הבולטים של הסקראפ הדיגיטלי הם שצריך זמן כדי ללמוד את השימוש בתכנה הגרפית, והבעיה המישושית. את עניין המישוש אפשר לפתור חלקית על ידי הדפסה על נייר פוטו, כפי שציינתי בתחילת הפוסט. פתרון אחר הוא סקראפ היברידי, שילוב של דיגיטלי ואלמנטים בני-מישוש. אבל על זה אולי נדבר בפעם אחרת...

לעומת זאת, היתרונות בעבודה דיגיטלית הם רבים:

* אין שקיות של שאריות! אצלי בארון יש שקית של שאריות נייר, ועוד אחת בארון השני, ולא משנה כמה אכין כרטיסי שאריות, וכמה אנצל את השאריות האלה לעבודות אחרות לפני שאחתוך נייר חדש ושלם, עדיין השקיות רק תופחות! זה מין תהליך פיזיקלי לא ברור. מישהו צריך לעשות על זה מחקר פעם. בכל אופן, בחזרה לעניינו - אין שאריות! חותכים את מה שצריך בשביל העבודה, והיתר מוחקים :)

* אין סיבה לאגור חמרים, כי הם לא מתכלים. הדף שהשתמשתי בו היום יהיה כאן גם מחר, שלם ומוכן לשימוש נוסף. כשקיט דיגיטלי חדש מצטרף לקבצים שכבר יש לי, הדבר הראשון שאני עושה זה להשתמש בו. וראו גם הסעיף הראשון.

* אין בלגן על השולחן, בחדר העבודה, או בכל מקום אחר. יכול להיות שיהיה לכן בלגן על המחשב, אבל את זה אפשר לפתור בקלות עם קצת תכנון מראש :)

* אפשר לעזוב עבודה באמצע ולחזור אליה מתי שרוצים ואיפה שרוצים (כולל בתי קפה, ספריות באוניברסיטה, או כל מקום שיש בו שולחן להניח את הלפטופ), ואפילו בלי לבלגן מחדש את השולחן.

* לא צריך לחשוב מראש איזו תמונה מפתחים באיזה גודל, ואז ללכת עוד 4 פעמים לפתח עותקים נוספים בגדלים אחרים.

* מחשבה אפיינית לי - "קמתי בבוקר והדף מאתמול מוצא חן בעיניי, אבל לו רק הייתי מדביקה את הפרח הזה טיפ טיפה יותר שמאלה"... אין דבק! הכל ניתן לשינוי, בכל רגע נתון.

* הרבה פחות כלים = לא צריך כל כך הרבה מקום אחסון. כל הכלים שלכן נמצאים בתוך התכנה הגרפית. כל המקום שתופסים פאנצ'ים, מספריים בכל מיני צורות, דבקים, קאטלבג ודומיו, ושלל זוללי חלל אחרים, מתפנה.

* מצאתם את הפרח שמתאים בדיוק לדף שעיצבתם, אבל הוא בצבע ורוד והדף שלכם דווקא זועק לירוק? תשנו לו את הצבע. מצאתם בדיוק את התיפור שידגיש את השוליים שלכם, אבל הוא גדול מדי? שנו לו את הגודל. זה יתרון אדיר. לוקח קצת זמן להתרגל למחשבה הזו, של לחפש אלמנטים לפני הצורה/מרקם שלהם ולא לפי צבע, אבל בסוף זה משתלם ;)

* רב פעמיות - אפשר להדפיס את הדף המעוצב בכמה וכמה עותקים, ולתת אחד לסבתא ואחד לאבא ואחד לגננת.

* גמישות טקסטואלית - אפשר לכתוב כל דבר, בכל פונט שיש לכן על המחשב, בכל גודל. די לחיפוש החותמת עם הטקסט המתאים בדיוק, ואז לגלות שהיא לא נכנסת לכן בעיגול.  או שבדיוק רעדה לכן היד (טוב נו, קפץ עליכן חתול) והכל נמרח. ואם יש לכן כתב מכוער, כמו שלי, גם זו לא בעיה, בשביל זה המציאו את הגופנים :)

* לחובבי האג'נדה האקולוגית והירוקה - נייר זה עצים. נייר דיגיטלי זה ביטים. פחות רגשי אשמה.

* הרבה מהיתרונות לעיל מתרגמים גם ליתרון כלכלי, כיוון שהחמרים לא מתכלים וניתן לגוון אותם באופן עצמאי על ידי שינויי צבע, לא צריך לרכוש כל כך הרבה חמרים ובכלל לא צריך לרכוש כלים. יש תכנות גרפיות חינמיות חזקות מאד (*שיעול*gimp*שיעול*), ויש גם אתרים בהם ניתן להוריד קיטים דיגיטליים לשימוש אישי בחינם, כמו digiscrapdepot.

רוצות לנסות אבל לא יודעות מאיפה להתחיל? לחובבות התיאוריה וספרי המשתמש המקיפים והמרגיעים, The daily digi סידרו לכם מדריך לסקראפר הדיגיטלי המתחיל; המדריך ניתן להורדה בחינם מכאן. לאלה שאוהבות ללמוד דרך הרגליים, כמוני, פשוט שבו ליד המחשב והתחילו להתנסות :)

כמו תמיד, הבמה פתוחה לתגובות, הערות, הארות, ושאלות שלכם.

והתשובות: 1. משיש (דיאנה ווייט) 2. משיש (4שנה) 3. דיגיטלי (ג'יפו) 4. דיגיטלי (אליסה הברד) 5. דיגיטלי (ג'ולי וולטון**) 6. היברידי (ליסטגירל). נו, הצלחתם לנחש? את כולם?

* הדף הזה עושה שימוש בקיטים Textured Overlays No. 7, Multi Media Flutterbys No. 2, Artsy Blendz Origins
Paperie by Anna Aspnes
** קרדיט על האלמנטים הדיגיטליים ל- webster's pages כמובן.

21 תגובות:

  1. קודם כל תודה רבה!
    מיכלי, הסקירה מאלפת, מאוד נהנתי לקרוא. אני לא מחובבי הז'אנר אבל היתרונות שמינית עשו לי גם משהו. במיוחד השלב הזה של "למה לא הדבקתי יותר שמאלה"...
    וכמובן ששיחתי במשחק וכמובן לא זהיתי את הכל. אבל אחת הטעויות שלי חייבת הסברים נוספים:-) דף מספר 4. קודם כל חיפשתי בבלוג שלה והתייאשתי :-)אבל אני רוצה להבין: יש אפשרות דיגיטלית "לקמר" את התמונה ולתת צל בהתאם? מדאים...
    תודה רבה

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה סווטה :)
      לגבי השאלה שלך - התשובה הפשוטה היא כן, יש אפשרות כזו. אני אפילו אספר לך בסוד, שבמרבית המקרים התמונה עצמה לא קמורה בכלל, זה רק הצל שנותן לך אשליה כזו ;)
      אם תסתכלי על הדפים הדיגיטליים שאני מעלה לאתגרים שלנו, פה ושם יש צלליות קמורות, מקופלות, מקומטות, וכיוב'.

      מחק
  2. לפני הכל, הפיירפוקס שלי נותן אתראת וירוס בלינק הראשון שצרפתן http://scrappieirene.blogspot.co.il/. שווה להקפיא אותו בנתיים.
    אני לא מבינה גדולה בסקראפ בכלל, אבל מכורה להורדת פריביז של סקראפ דיגיטלי, ולי נראה כאילו שכל הדפים דיגיטלים.
    תודה על הלינק, אולי זה יעזור לי בכל זאת להתנסות ברצינות בסקראפ דיגיטלי.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על ההערה, בתיה.
      וחוץ מזה תתנסי, זה כיף :)

      מחק
  3. איזו סקירה מעולה!
    לגמרי עושה חשק להתנסות...
    (גם אני טעיתי ב-4, הצל של התמונה ממש מגניב...)

    השבמחק
  4. סקירה נהדרת. בהחלט לסקראפ הדיגיטלי יש את מקום הכבוד שלו
    האמת שהדיגיטלי תמיד עניין אותי למרות שלא יצא לי להתנסות
    בו בגלל "מחסור" בתוכנה גרפית מתאימה.
    תודה על הקישור למדריך למתחילים.

    השבמחק
    תשובות
    1. מחסור? גימפ הוא חינמי לחלוטין, ורק הולך ומשתפר :)

      מחק
  5. סקירה מעולה ומחכימה!!!
    אבל כבר מתחילת הפוסט הבנתי שאניח רוצה רוצה רוצה..... אז איך בעצם עובדים עם זה? עד שמצאתי את הלינקים
    תודה רבה
    אני מאמינה שאשב הרבה על התוכנה ואשחק קצת... גם לי מותר.... ;)
    שוב תודה על הפוסט הנפלא
    החכמתי המון!!

    השבמחק
    תשובות
    1. רק שאלה קטנה:
      איך מורידים את הקיטים שמופיעים בלינק?

      מחק
    2. אפ, אם את מדברת על הקיטים שנמצאים ב- digiscrapdepot, לחצי על קיט שנראה לך מעניין, ובד"כ יהיה לקראת סוף העמוד שייפתח לינק לאתר של מי שעיצב את הקיט, ומשם תוכלי להוריד אותו ישירות. לפעמים תצטרכי להכניס סיסמה, וגם היא תהיה כתובה באתר של מעצב הקיט. אם את נתקלת בעוד בעיות את מוזמנת לפנות אלינו במייל :)

      מחק
  6. הו, עשיתי מלא סקראפ דיגיטלי... אני מרגישה הרבה יותר בטוחה בסביבת הפוטושופ שלי מאשר עם כל החומרים האמיתיים :)

    השבמחק
  7. לי נשמע כאילו זו הבשורה החדשה.
    זה לגמרי אקולוגי.
    אבל באמת דורש למידה.
    וחוץ מזה שזה כמו להשוות בין ציור לצילום

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט אקולוגי. אבל לא בהכרח מסכימה עם ההערה האחרונה... צילום הוא אמנות כמו ציור. אם אני יוצרת לעצמי אלמנטים דגיטליים (חלקם מצוירים על ידי, פשוט במדיה דיגיטלית) זה יותר כמו ציור, או יותר כמו צילום? הגבולות קצת מטושטשים.
      ובכל מקרה, סקראפ הוא סקראפ הוא סקראפ. :)

      מחק
  8. סקירה מעולה!! כרגע לא נראה לי להתעסק בזה (אוכי פוחדת להתמכר לעוד שעשוע...) אבל בהחלט תענוג היה לקרא ועל הדרך גם להנות מהדפים המינימליסטיים שהעלית כאן!
    ואגב כך, לפי הדפים ניחשתי שאת זו, מיכלי אהובה, שכתבת את הפוסט. לקח לי לא מעט זמן למצא את החתימה שלך בסוף... הצעתי בעבר, ואף אחת לא התיחסה לכך (גם "לא" זו תשובה), לרשום למעלה, משמאל לכותרת או לתאריך את שם הכותבת. לא מבינה למה אני צריכה לחפש מי כתבה או לנחש. הבה יותר הגיוני לדעת מי כתבה לפני שאני קוראת...

    השבמחק
    תשובות
    1. דווקא קרין ענתה לך בתגובות שאנחנו משתדלות, אבל לפעמים זה זורח מפרחוננו.
      להוסיף את זה בשורה של התאריך או משמאל זה בעיתי טכנית, אבל רובנו משתדלות לציין מי הכותבת בפסקה הראשונה (מודה שאני גרועה בזה במיוחד).

      מחק
  9. רעיון העיצוב הדיגיטלי סקרן אותי מאד. לכן למדתי את הבסיס בקורס בן 12 פגישות. בזמני הפנוי מכינה כמה דפים בתקווה לסיים אלבום דיגיטלי שהתחלתי מזמן. מעוניינת בהצלמצות היכן כדאי להדפיס.

    השבמחק
    תשובות
    1. מושית, אני הדפסתי בעבר גם בלופה וגם בפיק א בוק. מבין שניהם, הייתי יותר מרוצה מהתוצאה בפיק א בוק, למרות שזה תלוי גם בגודל/פרופורציות של האלבום שאת מעצבת.

      מחק
  10. מיכלי - את עושה גם דפים היברידים? אם כן - איך את מדפיסה את הדפים, ובאיזה אלבום את משתמשת?

    השבמחק
    תשובות
    1. טרם התנסיתי בסקראפ היברידי, אבל זה בהחלט בתכנון לעתיד הקרוב :) את הדפים הייתי ממליצה להדפיס כמו תמונה (על דף פוטו במעבדה/חנות לפיתוח), ולגבי אלבום, כל קשת האפשרויות פתוחה בפניך, בהתאם להעדפה האישית שלך. אפשר להשתמש בטבעות, במכשירי כריכה כמו bind it all, ואפילו לבנות את האלבום בעצמך. ממש כמו כל פרויקט סקראפ אחר :) אולי נעשה גם על זה סקירה בקרוב? ;)

      מחק